Orfeusfigurer som guantanamokombattanter

Emellanåt används offentliga skulpturer för att fälla politiska kommentarer eller ge uppmaningar, som i fallet med Carl Milles Orfeusgrupp utanför Konserthuset på Hötorget. När Barack Obama var på statsbesök i Stockholm i september 2013 hade någon passat på att täcka statyns huvuden med orangea huvor. En vink om att Obama inte stängt ner Guantanamolägret på Kuba trots löftet när han tillträdde som president.

Foto: Marcelo Zuleta

Min man Marcelo gick förbi skulp-turen och tog bilden. Han tänkte också på att en av huvorna blåst av en bit och gav intrycket av att en av figurerna i skulpturen höll på att ta av sig den. Det blev ytterligare en dimension av betydelsen i den politiskt syftande installationen med de orangea huvorna. Att huvorna inte plockats ner är ett uttryck för yttrandefrihetens betydelse och möjligheten för medborgare att interagera i debatter om t.ex. mänskliga rättigheter.

Människor använder offentliga konstverk till det de själva vill kommunicera. I fallet med Milles staty är själva konstverket inte av betydelse för budskapet utan bara ett medel för att framföra det.

Gunilla Zand Zuleta

Om admin

Jag är gymnasielärare sen 19 år och undervisar i svenska, samhällskunskap och sociologi. Jag har också jobbat som radiojournalist, främst som kultur- och nyhetsreporter. Jag är född och uppvuxen i Stockholm, men har också bott i Västerås, San Diego, Nya Zeeland, Montréal, London och Paris. Jag bor i Gröndal i Stockholm och jobbar på Södra Latins gymnasium.
Det här inlägget postades i Konst, Okategoriserade, Politik, Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.